torsdag den 30. juni 2011

En kronprins på 4 år

Så blev det da til endnu en fødselsdag her i huset, denne gang var det Kronprinsens tur til at fylde år. Selvfølgelig er det stort når ens barn bliver 1 år, men jeg må indrømme, at jeg ikke helt har fattet det der med skriftlige invitationer, store fester og helt unikke gaver når man bliver 1 år, så det har vi ikke gjort det i herhjemme. Generelt har det nok været lidt sløjt med fejringen af barnet, da hans fødselsdag hver år har været faldet sammen med min dimensionsfest, sindssygt arbejdspres eller en lille nyfødt baby. I år var der dog intet andet vi skulle end at fejre hans fødselsdag, både hr. kæreste og jeg har haft ferie siden i fredags og vi har længe planlagt dagen sammen alle tre. Så passer det jo meget godt med, at han i år har haft en kæmpe forståelse for hvad fødselsdag går ud på og han har haft en mening om hvad der skulle ske og ikke mindst hvad der skulle spises.

Morgen startede med sang og gaver


I tirsdags startede jeg med at stege små frikadeller, bage pølsehorn, muffins og en kage der skulle bruges til det sidste nye - cake pops. Jeg plejer ellers at være rimelig habil i et køkken, men både muffins og kage blev virkelig virkeligt elendigt. Jeg overvejede om ikke ungerne fra børnehaven, som kom om formiddagen, trods alt kunne spises af med uformelige og lidt klamme muffins, lige indtil jeg kom til at tænke på, at pædagogerne jo også var med, og det ville ligesom plette mit ry som "den gode mor" en del, så en ny portion måtte der til, og de lykkedes heldigvis. Er der noget bedre end at sidde der og sole sig i ros og fortælle "at det skam ikke er noget" og samtidig vide at man har knoklet som et svin for at nå det hele og flere gange undervejs har overvejet at låse døren inden fra og sætte et skilt på døren om, at man ikke er hjemme og først kommer igen, når folk er kørt;-) Men altså jeg nåede det hele, så børnehaven var her om formiddagen til frikadeller, pølsehorn, boller, grønsagsstænger og muffins.
Om eftermiddagen kom familien (Jakobs bedsteforældre, oldeforældre og en enkelt moster og lille kusine), og som Kronprins havde man selvfølgelig valgt livretten til hovedret, yndlingsdesserten og ikke mindst lagkage og kage til kaffen. Livretten er hjemmelavet pizza, og hvad der er nemt at lave når vi bare er os selv, er rimelig krævende når der skal laves til 15. Så jeg stod i køkkenet det meste af tiden (på billedet har jeg dog lige fået lidt hjælp af oldemormor)
og jeg aner ikke hvad han har fået i gave og af hvem, men jeg sagde da pænt tak, og jeg har da en fornemmelse af, at det har været gode gaver sådan som han har leget i dag.

Da jeg kom i seng kom alle følelserne væltende og jeg kom til at tænke på dagen for 4 år siden, hvor vi lige havde fået vores lille uplanlagte ønskebarn. En lille fin dreng med 10 fingre, 10 tæer og bittesmå ører på 3710 gr. og 53 cm.
Det var en vild og uvirkelig fornemmelse at være blevet mor til mit helt eget barn, og jeg var lidt i tvivl om han virkelig var min søn eller om han tilhørte "Storstrømsamts Vaskerier";-)

Og kan man ikke klare mere sødsuppe nu, så siger jeg "hej-hej, ses senere";-) Til jer andre bliver jeg nød til at fortælle at alle de her tanker endte i et digt, der beskriver nogle af mine tanker om det at være mor:

Mor - en titel jeg aldrig mister

Mor er nemt at blive, men svært at være!
Jeg blev din mor den dag jeg fandt ud af, at du voksede i mig.
Jeg gav dig kraft så du kunne vokse dig stor og klar til at møde verden.
Jeg fødte dig i smerte, men en frydefuld smerte, der fortalte mig,
at nu var du snart ikke længere under mit hjerte,
men i mine arme og i forevigt i mit hjerte.
Jeg er din mor det bedste jeg kan, vi øver os sammen,
og i dig ser jeg når jeg lykkedes.
At være din mor kan ingen nogensinde tage fra mig,
uanset hvilke udfordringer livet bringer mig.
At være din mor gør mig stolt og fuld af kærlighed.
At være din mor er det bedste, der er sket mig.
At være din mor fylder mig sommetider med usikkerhed
og alligevel ved jeg med sikkerhed, at det aldrig kunne være anderledes.
Tak fordi JEG må være DIN mor!



Tak hvis DU læste med så langt:-D Den næste uges tid holder bloggen og jeg ferie, hav en skøn sommer derude!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar